Wednesday, January 27, 2010

RANTAI OH RANTAI

0


Salamualaikum warahmatullah…

Untuk post yang kali ini saya ingin berkongsi satu pengalaman yang saya alami semalam yakni pada waktu magrib. Kerana di dalam apa yg saya lihat pada waktu itu mungkin boleh memberi pengajaran yang mendalam dalam jiwa kita mengenai permasalahan umat kita pada masa ini terutama di Negara kita. Permasalahan tentang institusi keluarga, penyerapan kosep pemikiran liberal dalam minda kita dan sebagainya. Walaupun kisah ini pendek dan ringkas, namun jika kita lihat dari setiap perspektif, banyak perkara yang menjadi punca kepada berlakunya kejadian ini (lebih kurang kejadian jugak la)….

Alkisah…. Sebaik sahaja berkumandangnya azan di RTM1 semalam, saya pun mengemaskan diri dan seperti biasa mengenakan kain pelikat dan sehelai t-shirt(bju melayu xsmpat capai..dah lewat..hehehehe) untuk ke pergi ke surau yg hanya selang 2-3 lorong sahaja dari lorong rumah saya(sebuah taman perumahan la). Tiba shaja saya di surau itu, imam sedang sujud untuk rakaat yang pertama. Adus!lewat lagi. Bentah saya dalam hati.

Dalam pada saya ingin mengangkat takbir untuk mengikuti imam untuk solat(walaupun masbuk), saya terpandang satu permandangan yang cukup menjelikkan, menjijikkan dan menyakitkan hati. Saya delay sekejap takbir saya dan bertanya kepada seorang jemaah yang juga baru sampai ketika itu. “bang, tu kenapa ngan budak tu?” “hmm..”dengus jemaah itu sambil menggeleng-gelengkan kepalanya lalu membetulkan kedudukannya dan mengangkat takbir. Saya juga dengan perasaan marah bercampur bengang cuba menenangkan perasaan kerana melihat seorang remaja di depan saya yang datang lebih awal dari saya dan sempat takbir bersama imam(saya rsala) berusia dalam linkungan 13-16tahun berbaju kuning lusuh, berkain pelikat dan tidak berkopiah sedang solat seperti jemaah yg lain. Apa yang menjelikkan ialah remaja ini dengan tenang dan ‘cool’nya memakai SEUTAS RANTAI BESI dilehernya! Inilah perkara yang membuatkan saya tidak senang untuk melihatnya.

ni la bentuk rantai yang dipakai

Melalui nukilan ringkas ini, cuba kita lihat dari perspektif-perspektif yang berbeza. Saya mulakan dengan 1 perspektif positif:

· Seorang remaja datang solat jemaah di surau@masjid. Pada masa ini mmg sukar untuk kita lihat remaja datang untuk solat berjemaah di surau melainkan disuruh atau dipaksa oleh ayahnya. Boleh dikatakan kira-kira 1 dalam 50 orang remaja sahaja yang hadir ke surau untuk solat jemaah dan mengikuti apa-apa majlis yang dianjurkan oleh pihak surau@masjid pada zaman menanti penghujung dunia ini.

Ini dari sudut positif, tetapi jika kita lihat dengan jelas melalui kisah ini, lebih besar negatif daripada positif. Mari kita lihat 1 hadis Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:

“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melaknat orang-orang lelaki yang menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupai lelaki.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

Pada hakikatnya rantai merupakan 1 perhiasan bagi wanita dan di sini jelas bahawa pemakaian rantai adalah HARAM. Jika memakainya sahaja sudah HARAM, inikan lagi dipakai ketika solat. Ia menjadi HARAM JADAH. Ini dari sudut hukum.

Apa Kaitannya Dengan Pemikiran Liberal ???

Cuba kita lihat dari 1 sudut lagi melalui 1 persoalan, mengapa remaja tersebut memakai rantai? Disini saya melihat bahawa 1 budaya pemikiran yang kini sedang giat menerombosi jiwa dan sanubari remaja kita ialah kebebasan ataupun liberal. Pemikiran liberal disini tampak jelas apabila seorang remaja yang sememangnya mengikuti kelas agama disekolahnya berfikiran bahawa memakainya bukanlah 1 masalah kerana ia adalah 1 kebebasan dalam berpakaian. Pada hakikatnya dia tidak menyedari akan haramnya ke atas LELAKI untuk memakainya. Oleh itu, dia dengan ’cool’nya memakainya ketika solat yang pada hakikatnya dia mencampurkan kebatilan dengan ibadah. Wallahualam.

0 comments:

 
Design by ThemeShift | Bloggerized by Lasantha - Free Blogger Templates | Best Web Hosting