Monday, June 14, 2010

SANTUNAN CINTA PERINDU SYAHID

2

Salamualaikum warahmatullah….

Lama jari ni kempunan nak mencoret kembali atas keyboard bertinta plastik untuk mengukir secangkir fikir dari zikir hidup. Tapi kesesakan nak memahami subjek2 asasi + tutorial yang jauh complicated dari apa yang diajar mengekang jari untuk mengukir lagi(dah bertimbun idea masuk nk update blog tp xjadi…huhuhu^^). So di kala petang menyimbah kotak-kotak bilik Kolej 12 ni, teringin nak tulis peristiwa 11 Jun yang dah lepas…..

9.00 pagi-11 Jun

Cadang asal waktu ni nak siapkan tutorial(xde klas langsung hari ni^^), tapi oleh sebab catalyst malas lagi banyak dari catalyst rajin, maka dibuka lah laptop ni untuk online. Tengah seronok ushahidu page2 dekat FB, terjumpa satu link yang bebunyi [ROADSHOW LL4G]”. Di pendekkan cerita, salah satu tempat roadshow(which is dalam bentuk ceramah) is di Masjid Jamek Amaniah,Batu Caves yang akan disampaikan oleh saudara Salehuddin Syuib dan Ust Mohd Nizam Bin Mohamad! Ibarat kuih bulan jatuh ke tangan(kalau bulan xday0 den nk tahan^^) sebab rumah saya sekadar 8km dari masjid ni tambah2 cadang memang nak balik petang hari ni.

9.00 malam-11 Jun

Selepas segala plan ditafsirkan dalam bentuk realiti, maka kami(saya, abang saya,tengku hadi &sorang kawan dia yang saya lupa nama) sampai ke Masjid Amaniah yang memang berkali-kali ganda besar dari surau PASUM(harap dibesarkanlah surau ni…always ade byk round time solat). Masa kami sampai, ceramah baru bermula dengan briefing dari Sdr. Salehuddin Shuib yang menerangkan tentang misi Lifeline4Gaza.

RELAWAN2 MALAYSIA KE GAZA(UST NIZAM:4 DARI KIRI)

Sdr Salehuddin Syuib


Dalam intro beliau, beliau mengatakan bahawa misi ini telah dilancarkan rangka pelannya berbulan-bulan lepas(saya xigt secara specific) di mana pihak Pertubuhan Hak Asasi dan Bantuan Kemanusiaan (IHH) iaitu sebuah NGO yang berpengkalan di Turki, telah melantik Haluan Palestin untuk menjadi wakil dari Malaysia dalam program ini. Maka setelah lantikan dibuat, Haluan Palestin menghantar surat2 kepada NGO2 di Malaysia untuk mengumpul dana RM10 Juta untuk program ini.


Memang perit nak kumpul sebanyak itu dalam masa yang singkat, namun HP(Haluan Palestin) gigih melaksanakan usaha tersebut yang mana segala macam method digunakan(jualan,kutipan derma,ceramah etc) +turut dibantu NGO2 lain yang prihatin soal ini(mereka tidak berjuang sendirian).


HP sebenarnya ditugaskan untuk menguruskan soal bantuan perkhidmatan(kalau xslp saya) which is termasuk menyediakan prkhidmatan pendidikan,bantuan pendidikan etc. jadi,seminggu sebelum Freedom Tortilia mengukir sejarah, mereka tiba di Istanbul untuk membeli segala macam keperluan yang akan dihantar ke Gaza hasil sumbangan Mukmin dan non-Muslim(barakallahu ‘alaikum!).


Ust Mohd Nizam Bin Mohamad


Kemudian mic di’pass’ kepada ust Nizam untuk mencanting semangat kepada para jemaah yang hadir tentang pengalaman beliau di atas kapal Mavi Marmara ketika sebelum,semasa dan selepas serangan komando pihak Yahudi laknatullah. Ust Nizam ditugaskan sebagai wakil media bagi pihak Malaysia di atas kapal tersebut termasuk Sdr Aswad dari Astro Awani.

Di akhir majlis barakah tersebut,saya sempat bertemu dengan Ust Nizam dan bersalaman dengan beliau serta memeluk insan mulia ini(+bergambar dengannya^^) dan beliau memberi saya satu amanat ringkas yang besar maknanya

BERSAMA UST NIZAM(TERASA SUATU KEKUATAN BILA BERPELUKAN DENGAN BELIAU)


TENGKU HADI BERSAMA UST NIZAM

“CERITAKAN pada kawan2 pasal GAZA. BANYAK lagi KITA KENA BUAT”


Jadi, sebenarnya entri kali ini sekadar mukaddimah kepada 3 rangkaian entri(yang akan saya nukilkan..insyaAllah) untuk saya memenuhi amanat Ust Nizam dalam bentuk coretan maya.

InsyaAllah pada entri yang terdekat ini akan saya cerekakan tentang pengalaman Ust Nizam yang telah beliau khabarkan pada malam tersebut dan segala info yang mampu saya isi berkenaan Gaza dan misi tersebut. Seterusnya, pada entri berikut akan saya simpulkan apa yang dimaksudkan dengan


“BANYAK lagi KITA KENA BUAT”


Yang menyentuh soal masalah dalaman kita sebagai manusia yang mengaku beragama Islam dan duduk di dalam Negara Islam(dari aspek pentadbiran).

insyaAllah….

Wallahualam

2 comments:

Mohammad Aiman said...

try bace nih!!

pasal israel..

http://www.facebook.com/note.php?note_id=398850422076&id=784668120


best!!
sebarkan!

Norashikin Abdullah said...

we will not go down in gaza tonite

 
Design by ThemeShift | Bloggerized by Lasantha - Free Blogger Templates | Best Web Hosting